Möt Rickard Lindgren, servicetekniker

Som servicetekniker på Renholmen jobbar Rickard Lindgren med att få maskinerna vid nybyggen att fungera. Han utför även besiktningar, inställningar och trimningar på äldre maskiner, och ger tips på förbättringar som ibland blir mindre ombyggnationer.

”Det blir mellan 100–150 resdagar per år och då främst i Sverige, Norge och Finland, men ibland även i Polen, Estland och Ryssland. De jobb som är utanför Norden är oftast då en av våra gamla anläggningar sålts och ska flyttas. Då får vi hjälpa till på plats när maskinen ska monteras och sättas igång. Oftast åker en av oss servicetekniker iväg tillsammans med en programmerare från Renholmen”.

Innan Rickard Lindgren började på Renholmen 2010 arbetade han som resemontör för ett företag som svetsade ihop Renholmens produkter och maskiner på plats hos kunden. Däremot fick han sällan se dem igång. Vid den tidpunkten jobbade Renholmen med Braviken, som är ett av företagets största projekt där två linjer för råsortering och två ströläggare levererades till ett helt nytt sågverk. Under projektets början jobbade Rickard för ett annat företag med att montera ihop Renholmens maskiner. När det var klart bytte han arbetsgivare till Renholmen och stannade då kvar för driftsättning.

”Det blev en lämplig övergång i samma projekt. Men jag hade sökt hit tidigare och ringt och tjatat på dåvarande vd om att jag ville börja på Renholmen. Jag hade även skickat in en ansökan innan det blev aktuellt. Jag behövde lite nya utmaningar och att jobba för Renholmen innebar ett friare och mer varierande jobb.”

”Vi som jobbar på avdelningen är nästan som egna företagare. Vi planerar våra egna jobb tillsammans och direkt mot kunderna, så man får driva sina egna projekt. Åker man ut på service och föreslår förbättringar kan man få vara med hela vägen från förslag till att sälja, montera och köra igång det. Då får man hålla ihop tråden och blir lite av en projektledare”.

”Renholmen är ett ganska litet ställe på så sätt att vi jobbar tillsammans allihop trots att det är olika avdelningar. Det funkar bra och man kan ringa till vem som helst och prata när man behöver. Det är ett företag där vi jobbar tight tillsammans”.