Gå direkt till textinnehållet

Eldrivet – i sågverken och på vägarna

Renholmen arbetar aktivt med hållbarhet – i stort och smått. Två konkreta exempel är erbjudandet till kunder om att byta fossildrivna system i sågverk mot eldrivna och ett nytt inriktningsbeslut om att alla tjänstebilar på sikt ska vara elfordon.

Renholmens ägare Storskogen har växlat upp sitt hållbarhetsarbete, och det kommer också att märkas hos alla deras bolag.

– Det känns givetvis vettigt och bra att vi också ska göra allt vi kan för att minska vårt klimatavtryck, säger Örjan Kallin, vd på Renholmen.

Renholmen har sedan en tid kunnat erbjuda sina kunder att byta ut vissa delar i deras produktion så att den blir grönare. Det handlar om att ersätta hydraulsystem, som är fossildrivna, med eldrivna system.

– Bytet ger ökad funktionalitet och ökad driftsäkerhet, men är också ett sätt att minska sitt beroende av fossildrivna bränslen. Det är även en kostnadseffektiv investering på sikt, bland annat för att man kan fasa ut inköpen av hydraulolja, säger Örjan Kallin.

– Bytet ger ökad funktionalitet och ökad driftsäkerhet, men är också ett sätt att minska sitt beroende av fossildrivna bränslen. Det är även en kostnadseffektiv investering på sikt, bland annat för att man kan fasa ut inköpen av hydraulolja, säger Örjan Kallin.
Örjan Kallin vd Renholmen

Två exempel där Renholmen genomfört bytet är Moelven Sokna – ligger några mil nordväst om Oslo och är Norges största sågverk – och SCA Tunadal utanför Sundsvall.

Moelven har sedan 1990-talet en ströläggare från Renholmen som byggdes med en hel del hydraulik. Våren 2023 fick pakethissen, ströramen och fingervridet för utlägg av virkesskikten moderna eldrifter som ersatte hydrauliken.

Resultatet blev ökad kapacitet, bättre paketsymmetri, minskat buller, mindre behov av dyra hydraulreservdelar och enklare att trimma frekvensomformare än gamla hydraulventiler. Det finns nu heller inget behov av service som olje- och filterbyte i hydraulaggregat eller att köpa in hydraulolja och skicka spillolja till destruktion. Bytet ledde också till lägre energiförbrukning genom att eldrifter enbart förbrukar ström när de körs.

På SCA Tunadal har det i två ströläggare från början av 2000-talet bytts från hydrauldrivna ströramar och fingervridningar till eldrivna. Resultatet är lika lyckat som i Sokna.

– Båda kunderna är mycket nöjda med att vi har kunnat hjälpa dem att skapa mer kostnadseffektiva och hållbara sågverk, säger Örjan Kallin.

På hemmaplan har Renholmen precis tagit inriktningsbeslutet att alla tjänstebilar på sikt ska vara eldrivna.

– Vi reser mycket och transporterna är vårt största utsläpp, därför är det hög tid att vi gör något åt det och ersätter våra fossildrivna bilar med elfordon. Övergången har påbörjats, när de fossildrivna bilarna byts ut successivt så ersätts de med elbilar, säger Örjan Kallin.